Oppimistehtävä 3 - CC ja tekijänoikeus

 

Second screen - kaksinäyttö kokemus

Olen huomannut omissa opinnoissani ja arjessani, että harvoin tulee keskityttyä vain yhteen ruutuun kerrallaan. Jos katson Netflixiä, selaan samalla Instagramia. Luennolla tulee helposti tarkistettua jokin termi Wikipediasta tai jopa napattua samalla TikTok-tauko. Tämä niin sanottu second screen -käytös on nykyään ihan tavallista – ja toisaalta vähän ristiriitaista. Onko se vain keskittymisen este vai voisiko siitä olla jotain hyötyäkin?

Second screen tarkoittaa käytännössä sitä, että käytämme kahta laitetta yhtä aikaa. Esimerkiksi katsotaan tv:tä tai luentoa koneelta, ja samalla pidetään puhelinta kädessä. Tätä tapahtuu ihan kaikkialla: live-tapahtumissa, televisiota katsoessa ja luennoilla. Itselleni se näkyy etenkin opinnoissa, kun kuuntelen luentoa mutta haen samalla lisätietoa jostain aiheesta tai osallistun kurssin yhteiseen Padletiin.


Free Hands Ipad photo and picture

Free Technology Ipad photo and picture

Medianomiksi opiskelevana olen alkanut miettiä, miten tätä ilmiötä voisi hyödyntää paremmin – varsinkin sisällöntuotannossa. Jos ihmiset kuitenkin käyttävät kahta ruutua, eikö olisi fiksua tuoda sisältö myös sinne "toiselle puolelle"? Tein opiskelujani varten opinnäytetyöni eräälle televisio-ohjelmalle, joka käyttää juuri tätätä second screen -kokemusta ansiokkaasti hyödyksi. Second screen- kokemus antaa varsinkin suorana lähetettäville televisio-ohjelmille uuden tavan olla yhteydessä katsojaan rinnakkais sovelluksen kautta, jonka katsoja pystyy lataamaan puhelimeensa. Tällaiset sovellukset voivat lisätä katsojien sitoutumista televisio-ohjelman sisältöön sekä luoda vuorovaikutusta tuotannon ja katsojien välille.  Tällä tavalla ihmiset voivat osallistua, jakaa kokemuksia ja ehkä sitoutuvat enemmän siihen, mitä tapahtuu pääruudulla. Second screen -kokemukset tuovat ohjelmien seuraamiseen uudenlaista syvyyttä ja interaktiivisuutta. Erityisesti suorien lähetysten kohdalla tämä monitasoinen osallistuminen — kuten kyselyihin vastaaminen, kulissien takaisten videoiden katselu tai keskusteluun osallistuminen — rikastuttaa katselukokemusta ja antaa mahdollisuuden tavoittaa uusia katsojia (Rotko 2025.) 

Toki second screen voi myös häiritä. Olen itsekin huomannut, että välillä huomio karkaa täysin, eikä pääsisällöstä jää mitään mieleen. BBC Future -sivustolla julkaistiin artikkeli, jossa viitataan tutkimuksiin, joiden mukaan multitaskaus second screenin avulla voi jopa heikentää oppimista merkittävästi. Kun molemmat sisällöt vaativat aktiivista ajattelua, kumpikaan ei jää kunnolla mieleen. Tämä on hyvä muistaa varsinkin silloin, kun oikeasti pitäisi keskittyä – esimerkiksi tenttiä edeltävällä luennolla.

Silti uskon, että second screen ei ole pelkkä häiriötekijä. Se on enemmänkin merkki siitä, miten kulutamme mediaa nykyään: aktiivisesti, monikanavaisesti ja usein vuorovaikutteisesti. Sisällöntuottajana tai viestijänä voi itse valita, ohjaako yleisön huomiota tarkoituksella siihen toiseen ruutuun vai yrittääkö taistella sitä vastaan. Uskon, että luova ja harkittu second screen -käyttö voi olla oikeasti osa onnistunutta mediasisältöä – vaikka se vaatiikin vähän suunnittelua.

Second screen ei siis ole mikään väliaikainen trendi, vaan osa meidän arkipäivää. 


Lähde:

Rotko, H. 2025. The power of Second Screening: Engaging Tv Viewers With Companion Apps. Choicely Blog. 18.2.2025. Blogi. https://www.choicely.com/blog/the-power-of-second-screening- engaging-tv-viewers-with-companion-apps.

Kommentit

Suositut tekstit