Sosiaalisen median käyttö

Sosiaalinen media työelämän työkaluna – tuttu ja tuntematon apuri uralle


Sosiaalinen media on monille lähinnä paikka jakaa kuvia, seurata uutisia tai etsiä meemejä. Mutta tiesitkö, että se voi olla aika tehokas työkalu myös uran rakentamisessa? Tässä postauksessa kerron yhdestä sometyökalusta, joka on mulle jo tuttu, ja esittelen pari uutta tuttavuutta, jotka voivat yllättää työelämäkäytössäkin.


Vanha tuttu: TikTok

TikTok saattaa tulla monelle ensimmäisenä mieleen viihteestä, meemeistä ja viraalivideoista. Mutta se on myös yllättävän hyvä paikka oppia uutta ja tuoda omaa osaamista esiin. TikTokissa näkyy yhä enemmän asiantuntijasisältöä eri aloilta: psykologiaa, koodausta, uravinkkejä, yrittäjyystarinoita – mitä vain!

Miten oon itse käyttänyt sitä?

  • Seuraan alan asiantuntijoita ja oppinut nopeasti pienissä paloissa

  • Olen kokeillut omien videoiden tekemistä osaamisen jakamiseen

  • Hakenut inspiraatiota omiin projekteihin ja sisältöihin

TikTok on tehokas, koska sisältö on nopeatempoista ja helposti lähestyttävää. Siellä voi testata ideoita ilman paineita täydellisyydestä – tärkeintä on aitous ja kiinnostavuus.

Uusia tuttavuuksia: Threads ja Behance

Threads – Instagramin tekstipohjainen pikkusisar

Threads on Instagramin luoma sovellus, joka keskittyy lyhyisiin teksteihin ja keskusteluihin. Se on vähän niin kuin Twitterin ja Instagramin risteytys – nopeita päivityksiä, keskustelua ja ajatusten jakamista ilman kuvapainetta. Vaikka Threads on vasta kehittymässä, se voi toimia kiinnostavana paikkana rakentaa omaa asiantuntijabrändiä rennosti.


Threads voisi toimia alustana, jossa voi jakaa ajatuksia, ideoita tai kommentteja ajankohtaisista asioista helposti ja spontaanisti. Jos haluaa rakentaa näkyvyyttä jollain tietyllä alalla tai aihealueella (esim. vastuullisuus, tekoäly, markkinointi), Threads tarjoaa kevyen ja matalan kynnyksen tavan osallistua keskusteluun ja luoda omaa ääntä.

Behance – visuaalisille sieluille

Behance on alusta, jossa graafiset suunnittelijat, valokuvaajat ja muut luovat tekijät jakavat portfolioitaan. Mä en itse ole visuaalisen alan ammattilainen, mutta Behance voisi toimia inspiraationa tai kanavana löytää yhteistyökumppaneita vaikka tulevaan projektiin.

Jos joskus tarvitsen visuaalista osaajaa tai haluan oppia, miltä hyvä portfolio näyttää, Behance on siihen täydellinen paikka. Eikä haittaa vaikka eksyy selailemaan upeita kuvituksia ihan vaan fiilistelyn takia.

Jokaisella somealustalla on oma tyylinsä ja yleisönsä. TikTok tuo näkyvyyttä ja tavoittaa nopeasti, Threads tarjoaa keskustelufoorumin ajatuksille, ja Behance on paikka, jossa visuaalisuus pääsee loistamaan. Tärkeintä on löytää itselle sopiva tapa olla mukana – ja rohkeasti kokeilla uutta.

Sosiaalinen media ei ole vain ajanvietettä. Se voi olla yllättävän hyvä apuri uralla, kun sitä käyttää fiksusti.

Kommentit

Suositut tekstit